Aula de Teatre 2025-26
Aula de Teatre 2025-26. 4a edició
Taller teatral sota el guiatge de Produccions de Ferro
Dates i horaris
Els dimarts del 7 d’octubre de 2025 al 26 de maig de 2026, de 18 a 20 hores.
Durada
75 hores (66 hores presencials i 9 hores de treball personal de l’alumne)
Lloc
Espai El Tub. C/ de l’Institut Balear, 2, Palma
Matrícula
Estudiants i comunitat universitària de la UIB: 100 euros.
Altres col·lectius: 250 euros.
Nombre de places: 15. Almenys 6 dels inscrits han de ser de la comunitat universitària.
Inscripcions
Serveis administratius de l'edifici Sa Riera. <cursos@uib.cat>
Més informació: sac@uib.cat
Amb aquesta 4a edició, el Servei d’Activitats Culturals de la Universitat de les Illes Balears reafirma el seu compromís amb la formació teatral adreçada a la comunitat universitària. En aquest marc, col·labora amb Produccions de Ferro per oferir, a l’Espai El Tub, un programa de formació en arts escèniques que inclou classes d’interpretació, tècniques de veu i moviment. Aquesta proposta s’emmarca en un entorn universitari i té com a objectiu final la creació d’un espectacle escènic. Que s’aixequi el teló!
Calendari
Octubre: 7, 14, 21 i 28 (4 sessions, 8 hores)
Novembre: 4, 11, 18 i 25 (4 sessions, 8 hores)
Desembre: 2, 9 i 16 (3 sessions, 6 hores)
Gener: 13 i 27 (2 sessions, 4 hores)
Febrer: 3, 10, 17 i 24 (4 sessions, 8 hores)
Març: 3, 10, 17, 24 i 31 (5 sessions, 10 hores)
Abril: 14, 21 i 28 (3 sessions, 6 hores)
Maig: 5, 12, 19 i 26 (4 sessions, 8 hores + 8 hores a convenir)
Destinataris
Estudiants universitaris en primer lloc, comunitat universitària i públic general en segon lloc.
Objectius
1. Oferir i adquirir habilitats interpretatives bàsiques, aprofundint en l’anàlisi de personatges, la construcció escènica i la versemblança en la interpretació.
2. Incorporar coneixements de tècnica vocal i corporal, treballant la projecció, l’articulació, la presència escènica i el control del moviment en escena.
3. Fomentar la consciència de grup i el treball col·laboratiu, a través d’exercicis d’escolta activa, improvisació i creació col·lectiva.
4. Desenvolupar la capacitat d’anàlisi i reflexió crítica sobre els processos creatius, els llenguatges escènics i les propostes teatrals treballades durant el curs que es projectaran en l’espectacle final.
5. Treballar monogràfics específics en funció del nivell del grup.
6. Posar en escena un repertori teatral ric, dinàmic i compromès amb el nostre món contemporani
7. Aplicar els coneixements adquirits en la creació d’un espectacle final, en el procés de posada en escena del qual l’alumnat participarà activament, des de l’assaig fins a la presentació pública.
Continguts
La formació dels participants inscrits a l’Aula de Teatre s’articula a partir d’una aproximació integral a les arts escèniques, que combina l’aprenentatge tècnic i expressiu amb l’experiència pràctica de muntar un espectacle. Aquesta proposta pedagògica es desenvolupa en col·laboració amb Produccions de Ferro, que aporta el seu equip de professionals per garantir una experiència formativa completa i rigorosa.
Un cop assolits els coneixements bàsics, es durà a terme la creació i producció d’un muntatge teatral, que es presentarà públicament a l’Espai El Tub. El pla formatiu s’estructura en cinc eixos principals:
1. Moviment escènic
Coneixement i consciència corporal.
Expressivitat física i comunicació no verbal.
Tècniques de moviment aplicades a l’escena.
Coordinació, ritme i presència escènica.
2. Veu i tècnica vocal
Escalfament vocal i respiració.
Vocalització, projecció i articulació.
Ús expressiu de la veu en escena.
Relació entre veu, emoció i intenció dramatúrgica.
3. Interpretació
Introducció i aprofundiment en tècniques d’interpretació.
Treball sobre el personatge i l’objectiu escènic.
Improvisació i creació en temps real.
Treball individual i col·lectiu en escenes.
4. Creació escènica
Estímul de la creativitat i la llibertat expressiva.
Recerca d’un llenguatge personal a través del risc i l’experimentació.
Desenvolupament de materials propis: text, accions, imatges i sons.
Exploració de temàtiques i recursos dramatúrgics contemporanis.
5. Producció d’un espectacle
Generació i selecció de material escènic per al muntatge final.
Planificació d’assajos i estructura dramatúrgica.
Participació en els processos de vestuari, escenografia i il·luminació.
Presentació pública de l’espectacle a l’Espai El Tub a les acaballes del mes de maig.
Aquesta estructura cerca fomentar una experiència artística completa que vagi més enllà de l’aprenentatge tècnic, oferint a l’alumnat la possibilitat de participar activament en totes les fases del procés creatiu i productiu d’una obra teatral.
Professorat
Tutora: Catalina Inès Florit Llinàs. Actriu i dramaturga formada a l’Institut del Teatre de Barcelona. Va completar la seva formació a Berlín, amb la companyia de teatre de carrer TheatreFragile. Compagina la seva carrera d’actriu teatral i televisiva amb la docència teatral a l’Espai El Tub i com a directora de l’Escola Municipal de Teatre de Palma.
Metodologia
La metodologia del curs es fonamenta en una aproximació pràctica, vivencial i col·laborativa, en què l’aprenentatge es construeix mitjançant l’experiència directa a l’escenari, la reflexió crítica i la creació compartida. Es treballarà a partir d’exercicis, improvisacions, entrenaments tècnics i sessions de creació, en un ambient que prioritza el respecte, la confiança i la cohesió del grup.
Criteris d’avaluació
L’avaluació de l’alumnat es durà a terme de manera contínua i formativa, tenint en compte els aspectes següents:
• Assistència i puntualitat: es requereix una assistència mínima del 80 per cent del total d’hores del curs per poder ser avaluat favorablement.
• Compromís i actitud: es valorarà l’entrega personal, la disposició a participar activament en les propostes escèniques i la capacitat de treballar amb constància i disciplina.
• Respecte i escolta activa: es tindrà en compte la capacitat de treballar en equip, mostrar respecte pel grup i escoltar de manera oberta tant els formadors com els companys.
• Creativitat i iniciativa: es reconeixerà la capacitat de generar propostes pròpies, explorar recursos expressius i contribuir al procés creatiu amb mirada personal i original.
• Capacitat d’anàlisi i reflexió: es valorarà la capacitat d’observar i avaluar la pròpia feina i la dels altres amb criteri constructiu, amb l’objectiu d’aprendre i fer créixer el treball col·lectiu.
Més informació: sac@uib.cat