Pensament crític, amb aplicacions a l'economia i l'empresa
Introducció al pensament crític aplicat a l’anàlisi econòmica i empresarial
Dates: del 7 a l'11 de juliol de 2025
Lloc: pendent
Horari: de 9 a 13 hores
Durada: 25 hores (20 hores presencials i 5 de treball de l'alumne)
Places: 25.
Credits ECTS: 1 crèdit sol·licitat
Matrícula
Preus
- 25 euros: membres de la comunitat universitària, estudiants, desocupats i jubilats
- 50 euros: altres col·lectius
Inscripcions
Informació
971 17 24 10 / 23 25 o sac@uib.cat
Destinataris
Públic en general interessat en el pensament crític i en temes d'economia i empresa.
Coordinació
Dr. Aleix Calveras Maristany, catedràtic d’universitat al Departament d’Economia de l’Empresa, UIB
Professorat
Dr. Aleix Calveras, catedràtic d’universitat al Departament d’Economia de l’Empresa, Universitat de les Illes Balears.
Dr. Tomás Lejarraga, titular d’Universitat al Departament d’Economia de l’Empresa, Universitat de les Illes Balears. (Participació en línia)
Dra. Maria Antònia Manassero, catedràtica d'universitat al Departament de Psicologia, Universitat de les Illes Balears.
Dr. Hugo Viciana, professor investigador al Departament de Filosofia, Lògica i Filosofia de la Ciència, Universitat de Sevilla.
Objectius
El pensament crític consisteix a intentar, de manera activa, comprendre com són realment les coses, avaluar amb cura la informació, les idees i els arguments —en contraposició al pensament no crític, que tendeix de manera automàtica a creure o descartar el que es diu o llegeix sense demanar-se si és precís, cert o raonable, sovint simplement perquè agrada o no—. En aquest curs, a partir de múltiples exemples de lectures i d’altres materials, principalment de temàtica del món de l’economia i de l’empresa, plantejarem en què consisteix desenvolupar un pensament crític, amb quines barreres i problemes ens trobam i quines solucions hi ha, tant en l’àmbit individual com des de les organitzacions i la societat en el seu conjunt. En qualsevol cas, com bé indica Alex Edmans, el pensament crític és com una estrella polar: potser mai no hi arribarem, però ens guiarà.
«Now more than ever, we have easy access to scientific research by the world’s leading minds, yet it’s drowned out by fallacies, fabrications and falsehoods. Knowing what to trust and what to doubt will help us make shrewder decisions, comprehend better how the world Works, and spread knowledge rather than unwittingly sharing misinformation. This in turn allows us and our families to lead healthy and fulfilling lives, the businesses we work for and invest to solve the world’s biggest problems, and the nations we are citizens of to prosper and thrive. By recognizing our own biases, we can view a contrary perspective as something to learn from rather than fight, build bridges across ideological divides to find common ground, and evolve from simplistic thinking to see the world in all its magnificence».
Alex Edmans, 2024
Resultats d’aprenentatges previstos:
- Comprendre què és el pensament crític i per què és important, en general i en particular, en l'entorn empresarial i econòmic.
- Desenvolupar habilitats de pensament crític per analitzar i avaluar informació rellevant (textos, discursos, etc.).
- Aprendre a construir arguments sòlids i a refutar arguments dèbils.
- Avaluar informació i fonts: desenvolupar la capacitat de distingir entre informació fiable i no fiable, aprendre a avaluar críticament les fonts d'informació i a detectar biaixos i errors.
- Comprendre les barreres (biaixos, prejudicis) a què s’enfronten les persones en l’avaluació de la informació que reben.
- Capacitar els estudiants per analitzar el valor de l’evidència empírica rere un argument o proposició.
- Desenvolupar estratègies per pensar més bé tant individualment com en l’àmbit d’organitzacions i de la societat.
Metodologia
El curs es farà de manera presencial, i es proposaran activitats a l’alumne per treballar-les de manera autònoma a casa i discutir-les a classe. El contingut del curs estarà disponible a l’aula digital. És imprescindible assistir a un 80% de les classes.
Continguts
El taller s’estructura en els temes bàsics següents. Cada sessió inclourà l’explicació de contingut teòric, amb exemples, així com la discussió i l’anàlisi de lectures i casos diversos.
1. Què és el pensament crític?
i. Motivació
ii. Arguments, explicacions i raonament. Fal·làcies
2. Els biaixos cognitius i prejudicis: barreres per a un pensament crític
i. El biaix de la confirmació
ii. El pensament del blanc o negre
3. La mala inferència i els problemes en el pensament i raonament:
i. El paper de les dades i la seva anàlisi per a un pensament crític
i. Una afirmació no és un fet
ii. Un fet no són dades
iii. Les dades no són evidència
iv. L’evidència no és prova
4. «Experiència i aprenentatge: Una mirada crítica» (xerrada)
5. «El paper de l’educació a l’era de les pseudociències» (xerrada)
6. «Jocs per aprendre a pensar» (taller)
7. Pensar més bé com a individus, organitzacions i societats
En aquest curs, l'ensenyament del pensament crític s’integra en les disciplines d’economia i d’empresa: aquest enfocament basat en l'aplicació pràctica és especialment útil perquè permet als estudiants relacionar el pensament crític amb el seu camp d’estudi.
Alguns dels temes d’economia i empresa que es tractaran al llarg del taller són:
-El capitalisme com a sistema econòmic
-La massificació turística
- La congestió turística
- L’impost turístic
-La sostenibilitat empresarial
- Disponibilitat dels consumidors a pagar pels productes ètics (de comerç just)
- La sostenibilitat de les empreses i la seva rendibilitat
- Empreses amb propòsit social
- Capitalisme amb consciència
- Els salaris dels alts directius
- La diversitat en els equips de treball: impacte en la productivitat
Calendari
Dilluns 7 de juliol
Sessió 1. De 9-11 h Presentació i motivació. Aleix Calveras
Sessió 2. De 11-13 h. «Què és el pensament crític?». Aleix Calveras
Dimarts 8 de juliol
Sessió 1. De 9-11 h. Biaixos cognitius. Aleix Calveras.
Sessió 2. De 11-13 h. «Mala inferència,I». Aleix Calveras.
Dimecres 9 de juliol
Sessió 1. De 9-11 h «Experiencia y aprendizaje: una mirada crítica». Tomás Lejarraga (en línea)
Sessió 2. De 11-13 h «El papel de la educación en la era de las pseudociencias». Hugo Viciana.
Dijous 10 de juliol
Sessió 1. De 9-11 h. Taller «Jocs per aprendre a pensar, I» Maria Antònia Manassero
Sessió 2. De 11-13 h. Taller «Jocs per aprendre a pensar, II» Maria Antònia Manassero
Divendres 11 de juliol
Sessió 1. De 9-11 h. «Mala inferència, II» Aleix Calveras
Sessió 2. De 11-13 h. «Pensar més bé com a individus, organitzacions i societats». Aleix Calveras
Bibliografia
- Chatfield, Tom (2021). How to Think. Sage.
- Edmans, Alex (2024). May contain lies. Penguin Random House, Business, UK.
- Galef, Julia (2021). The Scout Mindset: Why Some People See Things Clearly and Others Don't. Ed. Portfolio.
- Kuhn, D. (2012). Enseñar a pensar. Madrid: Amorrortu Editores.
- Llaneras, Kiko (2022). Piensa claro: Ocho reglas para descifrar el mundo y tener éxito en la era de los datos (Sociedad).
- Vázquez, Á. y Manassero, M. A. (2017). «Juegos para enseñar la naturaleza del conocimiento científico y tecnológico». Educar, 53, 149-170.
- Vázquez-Alonso, Á. y Manassero-Mas, M. A. (2018). «Más allá de la comprensión científica: educación científica para desarrollar el pensamiento». Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 17(2), 309-336.
- Viciana, Hugo, i Astobiza, A. (2023) «Pseudociencias: quiénes y cuántos creen en la telepatía, el contacto con extraterrestres o que las emociones provocan cáncer». The Conversation.
- Warburton, Nigel (1996). Thinking from A to Z. Routlegde.