Club de Lectura de la UIB
Llegir en temps convulsos. La lectura per abordar els debats del món d’avui
Comunitat universitària de la UIB, mestres i professors de primària i secundària i persones interessades en la lectura.
Inscripció de franc.
Dinamitzador
Jesús Revelles Esquirol, llicenciat en Humanitats i Teoria de la Literatura per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctor (amb menció europea) amb la tesi «Direcció Lisboa: Portugal en la vida i l'obra de Josep Pla». Diploma d'Estudis Superiors Especialitzats (DESE), Suficiència Investigadora i Diploma d'Estudis Avançats en Filologia Catalana (DEA) a la UAB. Beca d'investigació convocada per la Casa Museu Llorenç Villalonga (2011). Tasca investigadora sobre contactes lusocatalans del segle XX, l'obra de Josep Pla, ... i articles de crítica literària.
Actualment, és professor del Departament de Filologia Catalana de la UIB i forma part del grup investigador de la Càtedra Josep Pla (Universitat de Girona, Edicions 62 i Fundació Josep Pla).
Introducció
El terme acrònim VICA, establert com a marca dels temps convulsos que vivim (volatilitat, incertesa, complexitat i ambigüitat), pot ser un marc des d’on abordar lectures actuals que potser no expliquen tot el món, però que sí que en detecten aspectes ben atractius que poden ser font de debat des de diversos caires (polítics, socials, antropològics…).
Objectius
- Fomentar la lectura i les tertúlies literàries dialògiques com a espais de convivència i reflexió a l'aula sobre els debats que afecten aquest inici del segle XXI.
- Millorar les habilitats lectores mostrant les diferents perspectives del procés creatiu, més enllà de la del receptor.
- Generar i trencar les expectatives de la lectura i la literatura com a explicadores del món i/o com a creadores d'altres mons.
- Construir alternatives poètiques que possibilitin el debat dins els límits de la volatilitat, la incertesa, la complexitat i l’ambigüitat dels moviments socials, ètics, polítics i econòmics d'avui en dia.
- Estimular la capacitat crítica i la comprensió lectora en un entorn de lectures compartides.
- Facilitar el descobriment d'un mateix, dels altres i de la diversitat del món a través dels llibres i la lectura.
- Descobrir la lectura i els llibres com a eines de desenvolupament i creixement personal i no tan sols com una obligació acadèmica.
Continguts
A partir dels quatre vectors (VICA), es proposa la lectura de dos llibres sobre cada tema:
1) Ruralitat (Oposició ciutat-camp, «Espanya buida»)
Dijous, 27 d’octubre de 2022
Los asquerosos, de Santiago Lorenzo. Blackie Books, 2018.
Dijous, 17 de novembre de 2022
La casa de foc, de Francesc Serés. Proa, 2020.
2) Feminisme (inserció en el món laboral, sostre de vidre…)
Dijous, 22 de desembre de 2022
Una història personal, de Katharine Graham. Libros del K.O., 2017.
Dijous, 19 de gener de 2023
Distòcia, de Pilar Codony. L’Altra editorial, 2022.
3) Història i literatura (memòries personals, oralitat, records, memòries històriques, bèl·liques…)
Dijous, 9 de febrer de 2023
L’ordre del dia, d’Enric Vuillard. Edicions 62, 2018.
Dijous, 9 de març de 2023
Fulles d’herba, de Walt Whitman. Edicions de 1984, 2014.
Amb la presència de Jaume C. Pons Alorda, traductor de Whitman.
4) Territoris en conflicte, fronteres sentimentals i personals
Dijous, 27 d’abril de 2023
Verd aigua, de Marisa Madieri. Minúscula, 2010
Dijous, 11 de maig de 2023
Temps de segona mà, de Svetlana Aleksiévitx. Raig Verd, 2015.
Metodologia
Es posaran en pràctica diversos formats d'aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu. La metodologia es basarà en l'aprenentatge a partir del diàleg i la posada en comú de les lectures compartides.
Els assistents hauran d'emplenar un qüestionari d'opinió sobre el desenvolupament de l'activitat.
Certificació
Per obtenir el certificat d’assistència, caldrà que els participants hagin assistit al 85 per cent del total d’hores i hagin participat activament en la tertúlia literària dialògica.
Per obtenir el crèdit ECTS, caldrà que els participants:
- Hagin assistit al 85 per cent del total d’hores.
- Hagin participat activament en la tertúlia literària dialògica.
- Cada participant redactarà unes petites entrades a la plataforma de microblogs Medium amb cada lectura proposada. De manera alternativa, pot generar una sola tasca que aplegui aspectes comuns de moltes de les lectures mitjançant l'eina <https://sway.office.com>. Els resultats es mesuraran amb una coavaluació entre el docent i l'alumne a través d’una rúbrica.
Edició anterior