Club de Lectura de la UIB, 2021-22

Introducció 

El club de lectura o tertúlia literària dialògica és un espai de comunicació, reflexió i intercanvi d’opinions en què diverses persones es reuneixen periòdicament per parlar sobre un mateix llibre. Aquest espai està pensat perquè els participants, sense que hagin de ser experts en la matèria, puguin dialogar sobre el que la lectura d’una obra els ha suscitat i compartir les seves opinions i troballes literàries amb la resta de companys. El diàleg, les diferents ressonàncies que pot suscitar una mateixa obra i la possibilitat d’aprofundir en la comprensió i la crítica d’aquesta, són els trets més destacats d’aquesta activitat. Així, el club permet gaudir de la lectura i promoure aquest hàbit, a més de facilitar un temps i un espai en els quals els participants poden conèixer-se a ells mateixos a través de la literatura, reconèixer els companys de tertúlia i valorar els seus diferents punts de vista, i ampliar la seva capacitat de comprendre la diversitat del món actual.

Objectius

  • fomentar la lectura i les tertúlies literàries dialògiques com a espais de convivència i benestar emocional
  • estimular la capacitat crítica i la comprensió lectora a l’entorn de lectures compartides
  • facilitar la descoberta d’un mateix, dels altres i de la diversitat del món a través dels llibres i la lectura
  • descobrir la lectura i els llibres com a eines de desenvolupament i creixement personal
  • promoure l’ús de la llibreria i les biblioteques de la UIB, així com de les llibreries i biblioteques de la nostra comunitat
  • potenciar la lectura i les tertúlies literàries dialògiques com una nova forma de lleure.

Destinataris

Comunitat universitària de la UIB, mestres i professors de primària i secundària i persones interessades en la lectura.

Dates, horaris i lloc

El club de lectura de la UIB, que s'ofereix enguany en dues modalitats diferents, té lloc d’octubre de 2021 a maig de 2022 i de 19 a 21 hores, en les dates següents:

  • Club de lectura presencial (a l'aula 17, edifici Sa Riera, c/ de Miquel dels Sants Oliver, 2, Palma): 19 d’octubre, 16 de novembre i 14 de desembre de 2021 i 18 de gener, 15 de febrer, 15 de març, 26 d’abril i 17 de maig de 2022
  • Club de lectura en línia (a través de la plataforma Zoom): 26 d’octubre, 23 de novembre i 21 de desembre de 2021 i 25 de gener, 22 de febrer, 22 de març, 19 d’abril i 24 de maig de 2022

Durada

25 hores (16 hores presencials o en línia i 9 de treball del lector)

Continguts i dates

En el club de lectura de la UIB es treballaran diversos continguts, entre els quals destaquen els següents: la lectura i les tertúlies literàries dialògiques com a espais de convivència i benestar emocional; la lectura compartida com a eina per estimular la capacitat crítica i la comprensió lectora; els llibres i la lectura com a fonts per al descobriment i la comprensió de la diversitat, pròpia i aliena; la lectura i els llibres com a eines de desenvolupament i creixement personal, i la lectura i les tertúlies literàries dialògiques com a formes de lleure.

A més, amb la lectura de les obres seleccionades per a aquest curs, ens aproximarem a narrativa i a poesia escrita per autors i autores nascuts a partir de l’any 1975, amb la intenció de conèixer els seus motius, els seus estils, les seves formes, els seus ritmes i els seus símbols.

Les obres que llegirem seran:

  • Octubre: Canto jo i la muntanya balla, d’Irene Solà. Anagrama, 2019: «Primer hi ha la tempesta i el llamp i la mort d’en Domènec, el pagès poeta. Després, la Dolceta, que no pot parar de riure mentre explica les històries de les quatre dones penjades per bruixes. La Sió, que ha de pujar tota sola la Mia i l’Hilari allà dalt a Matavaques. I les trompetes de la mort que, amb el seu barret negre i apetitós, anuncien la immutabilitat del cicle de la vida.» Premi Llibres Anagrama de Novel·la 2019 i European Union Prize for Literature 2020.
  • Novembre: Tota flor sense cossiol, de Joaquim Cano. Coedició de Cafè Central, LaBreu Edicions, Adia Edicions i Edicions del Buc, amb la col·laboració de LiberisLiber, 2020: «Tota flor sense cossiol és el poemari que ha permès a Joaquim Cano dirigir la força de les paraules cap a la destrucció de la realitat que el conforma. L’autor basteix el seu primer llibre a partir d’un ús paradoxal i suggerent d’imatges per tal de dibuixar el trànsit d’un jo que qüestiona els fonaments de l’existència i les possibilitats del llenguatge i la creació.» Premi Francesc Garriga.
  • Desembre: Napalm al cor, de Pol Guasch. Anagrama, 2021: «“De vegades penso que estic anotant el futur. Em dic que, davant de la incomprensió, en quedin les paraules. Algú, potser, les podrà entendre”, diu el narrador d’aquesta història. I, en efecte, l’obra té alguna cosa d’exercici de comprensió íntima d’un passat extrem i traumàtic, i de cartografia sentimental d’un present convuls a la recerca d’alguna forma d’alliberament.» Premi Llibres Anagrama de Novel·la 2021.
  • Gener: Lítica, de Lucia Pietrelli. Males Herbes, 2019: «Tot passa —i no passa— en un poble que podria ser qualsevol poble, en un temps que podria ser qualsevol temps. La narradora d’aquesta història s’emmiralla en la seva germana gran. Creix a la seva ombra, però també dins la seva llum, perquè l’altra té un secret i un munt de paraules que només li pertanyen a ella. Això engendra tensió entre les dues, una violència silenciosa que va envaint tota la casa i s’infiltra en les relacions d’una família feta de dones.» Premi Lletra d’Or 2020. Amb la presència de l'autora.
  • Febrer: Panza de burro, d’Andrea Abreu. Barrett, 2020: «Reconozco que al principio, cuando Panza de burro solo había crecido unos capitulitos, pensé que sería una novela sencilla y hermosa que abriría un hachazo en esa tela de invernadero que parecía ocultar un imaginario y un mundo que debían ser mostrados. Más adelante, la grandeza del libro, la inteligencia y el salvajismo de Andrea, su pulso poético y su falta total de miedo hicieron trizas la rafia, y quedó a la vista una plantación intrincada, dolorosa, inmensa, nada sencilla.» (Sabina Urraca).
  • Març: Núcleos de evolución, de Sonsoles Hernández. Trea, 2018: «Estamos ante una poesía de carácter autobiográfico (…) Quizá el poema que mejor define la forma de secuenciar la experiencia y de solidificarla mediante la escritura sea el poema titulado: «¿qué hacer en una habitación de hotel cuando ya está todo hecho?», que podemos resumir en estos versos salteados: «adoptar una prudencial distancia», «emprender un ejercicio de apropiación» y, por último, «que la incertidumbre se revele en el estado físico de los objetos / que se vuelva sólida / que podamos gozarla». Todo una declaración de intenciones.» (Carlos Alcorta). Amb la presència de l'autora.
  • Abril: Cavalcarem tota la nit, de Carlota Gurt. Proa, 2020: «Cavalcar tota la nit és avançar a les fosques cap a unes fronteres que semblen inabastables, però que no sempre ho són. Cavalcar tota la nit és no defallir i perseguir la lluna, infatigables. Cavalcar tota la nit és no tenir por de combatre la foscor que portem a dins ni la que ens ve de fora.» Premi Mercè Rodoreda 2019.
  • Maig: Les nenes que llegien al lavabo, de Sebastià Portell. Ara Llibres, 2021: «En plena nit, de matinada, al lavabo o sota la llum furtiva de la nostra habitació. Per no fer esport, per no fer els deures o perquè senzillament no ens venia de gust res més. Tots els lectors i escriptors hem estat infants, un dia, i molts de nosaltres ens hem vist obligats a mantenir la nostra passió en la més estricta intimitat. Hem estat nenes que llegien al lavabo, entre l'amagatall i l'aventura, i llegíem i escrivíem exactament allò que volíem en cada moment. Què ha passat, però, des d'aleshores?». Amb la presència de l'autor.

* Els participants hauran d'adquirir els llibres pel seu compte.

Metodologia 

Caldrà haver llegit l'obra corresponent abans de cada una de les sessions establertes de manera que, a partir de la lectura personal d'aquesta, es pugui obrir la reflexió i el debat entre tots els participants del dia de la tertúlia.

Es posaran en pràctica diversos formats d'aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu. La metodologia es basarà en l'aprenentatge a partir del diàleg i la posada en comú de les lectures compartides, el tractament de les competències emocionals (l’empatia, l’assertivitat, la resiliència en l’enfrontament de situacions traumàtiques reals…). En el cas del club de lectura en línia, s’utilitzaran les TIC per dur a terme les sessions.

Els assistents hauran d'emplenar un qüestionari d'opinió sobre el desenvolupament de tota l'activitat.

Coordinació

Mar Rayó González. Diplomada en Educació Social (UIB), EU en Gestió Cultural (UOC), MU en Promoció de la Lectura i Literatura Infantil (UCLM) i ExU en Gestió Emprenedora en Lectura i Escriptura (UEx), ha estat promotora dels clubs de lectura a les Illes Balears i des de 2003 ha dinamitzat tertúlies literàries en biblioteques i llibreries. (+info)

Crèdits ECTS

1

Nombre d’hores de formació permanent del professorat de la Conselleria Educació i Formació Professional

16 hores. Aquesta activitat té el número de registre 716 segons la resolució d'homologació de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Per la modalitat a distància.

Certificació

Per a l’obtenció del certificat d’assistència caldrà que els participants hagin assistit al 85 per cent del total d’hores i hagin participat activament en la tertúlia literària dialògica.

Per a l’obtenció de les hores de formació permanent del professorat de la Conselleria d’Educació i Formació Professional o del crèdit ECTS, caldrà que els participants:

1. Hagin assistit al 85 per cent del total d’hores

2. Hagin participat activament en la tertúlia literària dialògica

3. Presentin una de les activitats següents:

3.1. Per obtenir el certificat d’hores de formació permanent del professorat:

A) L’elaboració d’un projecte de club de lectura al seu centre en el qual hauran de descriure objectius, continguts, metodologia, recursos, temporalització, etc. El projecte s’emmarcarà i es justificarà en el context de l’aprenentatge i les tertúlies literàries dialògiques.

B) La redacció d’una memòria reflexiva al voltant de la lectura i els llibres com a eines per a la convivència i el benestar emocional prenent com a base les lectures del club de lectura i la seva participació en aquest. La memòria ha de fer referència als principis de l’aprenentatge dialògic i relacionar-lo amb les dinàmiques pròpies del club de lectura.

C) El disseny d’una unitat didàctica sobre un dels llibres llegits al club de lectura. L’aplicació didàctica consistirà en l'enregistrament del participant explicant als alumnes del seu centre educatiu els objectius i finalitat de la lectura que els recomana. Els alumnes poden escollir la lectura en funció de les seves preferències i hauran de fer el paper de bibliotuber (booktuber) i recomanar el llibre escollit als companys de classe. Els resultats de la transferència es mesuraran amb una coavaluació entre el docent i l'alumne.

3.2. Per obtenir el crèdit ECTS:

La redacció d’una memòria reflexiva al voltant de la lectura i els llibres com a eines per a la convivència i el benestar emocional prenent com a base les lectures del club de lectura i la seva participació en aquest. La memòria ha de fer referència als principis de l’aprenentatge dialògic i relacionar-lo amb les dinàmiques pròpies del club de lectura.

Matrícula

Inscripció gratuïta

  • Presencial: COMPLET
  • En línia: COMPLET

Places limitades

15 persones per cada grup

 


Club de lectura 2020-21