Les arts en joc i el joc de les arts a l'educació: la imatge com a disculpa

Lloc
Pendent
Places
40 alumnes
Dates
Pendent NOVES dates
Horari

Pendent

Durada
25 hores (16 hores presencials i 9 hores no presencials)
ECTS
1
Hores de FPP
14
Destinataris
Professors de música i docents en general, estudiants universitaris i de conservatori, i tots aquells interessats a desenvolupar propostes d’aula creatives i integradores.
Preu
53 euros: Membres de la comunitat universitària UIB, estudiants, desocupats jubilats i família nombrosa.
76 euros: Altres col·lectius. 
 
Matrícula                                                  Programa per descarregar

Activitat ajornada (pendent noves dates)

Coordinació

Noemy Berbel Gómez, Grup d’investigació en Art i Educació (GRAiE) i Laboratori de Música i Art ( Mus&Art Lab) de la UIB

Introducció

Organitzar un currículum escolar que integri diverses modalitats artístiques, artístiques pot semblar una tasca difícil en els temps actuals. No obstant això, la inclusió de l'art a l'educació general és absolutament essencial si volem formar ciutadans compromesos amb la societat en la qual vivim. A més, aquestes expressions artístiques haurien de ser presents en tots els àmbits de l'educació, ja sigui en contextos formals, no formals o informals.

Les propostes creatives que ofereix aquest curs conviden tant els estudiants com els professors a mirar amb ulls nous, a explorar noves perspectives i eines, i a abordar aquest aprenentatge amb una actitud oberta cap a diverses formes d'expressió. A més, es promou una pedagogia crítica que estimuli i afavoreixi processos educatius que ens ajudin a ser més reflexius, crítics, independents i segurs. Aquestes habilitats són crucials a la societat actual.

Objectius

Descripció general:

Aquest curs adopta un enfocament pedagògic transdisciplinari amb l'objectiu principal de fomentar la creativitat a través de l'expressió artística. A continuació, es detallen els objectius del curs:

  • 1. Comprendre les arts i els llenguatges artístics com una forma de coneixement vàlida en el context educatiu.
  • 2. Valorar la creativitat com una eina fonamental mitjançant l'ús de tècniques creatives.
  • 3. Desenvolupar habilitats conscients que demostrin que la creació és una activitat satisfactòria i que enriqueix tant a nivell personal com educatiu.
  • 4. Introduir els llenguatges artístics contemporanis com a mitjans d'expressió, pensament i acció.

Professorat

  • Dra. Noemy Berbel Gómez, professora contractada doctora del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques
  • Dr. Juan José Bermúdez de Castro Acaso, professor contractat doctor del Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica
  • Dr. Joan Carles Oliver Torelló, professor associat del Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts (Història de l’Art)
  • Dra. Maravillas Díaz Gómez, professora titular jubilada de la Universitat del País Basc

Programa

Divendres, 3 de maig

  • De 15 a 16 hores: Recepció de participants i inauguració
  • De 16 a 17.30 hores: Ponència inaugural i col·loqui «Encuentros con la actividad artística: el aula, lugar de privilegio»

A càrrec de: Dra. Maravillas Díaz

Modera: Dra. Noemy Berbel

Descans

  • De 18 a 19.30 hores: «La fotografia com a eina de participació ciutadana. Jocs fotogràfics i estratègies de fotoveu».
  • De 19.30 a 21 hores: «24 imatges amb sentit. De la paraula a la instantània»

A càrrec de: Joan Carles Oliver

Dissabte, 4 de maig

  • De 9 a 10.30 hores: «Imatge i haikus-partitura gràfica-so I»

A càrrec de: Noemy Berbel

Descans

  • De 11 a 13.30 hores: «Imatge i haikus-partitura gràfica-so II»

A càrrec de: Noemy Berbel

  • De 15.30 a 17 hores: «Imagen y diálogo I»

A càrrec de: Juanjo Bermúdez de Castro

Descans

  • De 17.30 a 19 hores: «Imagen y diálogo II»

A càrrec de: Juanjo Bermúdez de Castro

  • De 19 a 20 hores: Posada en comú
  • De 20 a 21 hores: Reflexió, avaluació i col·loqui final

A càrrec de: Maravillas Díaz

Metodologia

El curs està dissenyat amb una metodologia de treball que permet als participants involucrar-se col·lectivament en projectes artístics globals. Aquest enfocament els permet explorar camins i estratègies en els quals tothom contribuirà de manera conjunta. La imatge, l'experimentació sonora i l'escriptura creativa es converteixen en un acte participatiu, social i constructiu que pot aprofitar el potencial educatiu de les interaccions entre persones, llenguatges i tecnologia.

El curs s’estructura en tres tallers i segueix una seqüència didàctica basada en quatre escenaris didàctics:

Escenari 1. Imatge: En aquesta etapa, els participants utilitzaran imatges i fotografies per connectar amb el seu entorn més proper i explorar els relats que s'hi amaguen.

Escenari 2. Haikus: Aquesta part del curs es basa en diferents llenguatges artístics que serveixen com a punt de partida per a la creació d'obres creatives. Mitjançant la imatge, s'explorarà la creació de poemes japonesos breus (haikus) i s'aprofundirà en l'experimentació sonora.

Escenari 3. Escriptura creativa: Aquí, la imatge i el text es combinaran per mostrar diferents perspectives d'una mateixa realitat. La pràctica d'escriptura creativa ajudarà els participants a connectar-se amb el llenguatge visual i sonor.

Escenari 4. Posada en comú: A aquesta etapa, es reflexionarà sobre les creacions realitzades i se'n farà una avaluació. També es plantejarà com aquesta metodologia pot ser traslladada a les aules amb finalitats educatives.

Avaluació

Informe crític de les activitats.

Llengua vehicular

Català i castellà

Matrícula