IV edició de càpsules formatives virtuals

 «Les ciberviolències masclistes: l’adolescència a les xarxes»

Dates i horari
 7 i 8 de novembre de 2023 de16 a 20:15 hores
Durada
8 hores
Nombre d’alumnes
45 persones (Mallorca: 25, Menorca: 10, Eivissa i Formentera: 10. Persones de fora de les Illes Balears: places vacants)
Lloc
 Universitat de les Illes Balears
Destinataris
 Persones interessades en la matèria.
Preu
 de franc
Matrícula                                                

Coordinació

Virginia Ferreiro Basurto

Introducció

Entendre les noves formes de ciberviolències masclistes, el context social i el poder de dominació i violència que exerceix de manera més concreta a través de les violències simbòliques i el cos de les adolescents.

Objectius

Objectiu 1:

  • Conèixer i reconèixer l’espai on es reprodueixen les ciberviolències i les violències fora de línia (offline).
  • Identificar les arrels de desigualtat social i violència contra les dones presents a les xarxes socials.
  • Interpretar el món adolescent com un període de vulnerabilitat i pressió social.
  • Analitzar la violència simbòlica que afecta les creences, els valors i els comportaments socials.

Objectius 2:

  • Identificar els canals més utilitzats on es reprodueixen les ciberviolències.
  • Analitzar les formes d’agressió que reben les diferents normativitats adolescents.
  • Aprofundir en les dinàmiques familiars per a la gestió de les tecnologies i l'educació digital.
  • Visibilitzar les resistències i alternatives de què disposen.
  • Desmoralitzar la perspectiva adultocèntrica vinculada a l’ús de les TRIC que fa l'adolescència.

Professorat

Ianire Estébanez

Psicòloga especialista en prevenció, autònoma i arrelada a la cura i acompanyament feminista.

Va iniciar la seva pràctica amb grups de dones supervivents de violència al 2005 i ha estat referent en matèria de prevenció de violència de gènere, al voltant del control com a forma de violència masclista. Amb experiència investigadora sobre violència psicològica, agressions sexuals, violència simbòlica i ciberviolències de gènere, ha publicat materials didàctics com la guia La ciberviolencia hacia las adolescentes en las redes sociales, per a l’Instituto Andaluz de la Mujer (2018), i va ser ciberactivista a través del blog Mi novio me controla des del 2007.

És docent universitària en màsters especialitzats en violències contra les dones i imparteix assignatures de grau sobre la perspectiva de gènere en la intervenció psicosocial. Ha estat formadora de professionals de la intervenció a diferents programes formatius del Govern basc i de les escoles d’empoderament de dones a Euskadi.

Fa 15 anys que acompanya com a psicoterapeuta feminista des de la seva consulta a Bilbao, que comparteix amb companyes des del 2022. Supervisa processos amb mirada feminista, i coordina i organitza grups i espais formatius on l’horitzontalitat i la cura estan al centre. Més informació a: <https://ianireestebanez.com/>.

Estibaliz Linares

Doctora al Programa de Derechos Humanos «Retos Éticos, Sociales y Políticos», amb la tesi El Iceberg Digital Machista, pel qual va obtenir la qualificació cum laude i premi del Certamen de publicacions de treballs d’investigació en matèria d’igualtat de dones i homes d'Emakunde el 2019 i premi Benita Asas Manterola 2022.

Graduada en Treball Social i màster en Intervenció en Violència contra les Dones per la Universitat de Deusto. Professora encarregada del grau de Treball Social i de diferents màsters d’intervenció de la Universitat de Deusto, a més de ser investigadora de l'Equipo Deusto Valores Sociales. També ha estat codirectora de la consultoria Sormena Aholkularitza, SL, on ha treballat com a formadora en prevenció de (ciber)violències masclistes i ha col·laborat amb Ianire Estébanez al programa «Ctrla», dirigit a la prevenció i sensibilització de ciberviolències masclistes, i a Sortzen Consultoría com a tallerista de diferents temes relacionats amb la prevenció de violències masclistes. Actualment, les línies d’investigació i treball principals són les del sistema de gènere, adolescència i vida virtual.

 Metodologia

Cada càpsula formativa estarà dividida en dues sessions virtuals de dues hores cada una. Les connexions en directe seran a través de Zoom, a una aula virtual pròpia de la UIB. Les sessions tindran continguts teòrics i pràctics, i es farà una atenció específica de la matèria presentada. Es fomentarà una dinàmica de participació i escolta activa dels alumnes, així com l’intercanvi d’opinions i idees des del respecte.

Llengua vehicular

Castellà