IV edició de càpsules formatives virtuals
«Les ciberviolències masclistes: l’adolescència a les xarxes»
Coordinació
Virginia Ferreiro Basurto
Introducció
Entendre les noves formes de ciberviolències masclistes, el context social i el poder de dominació i violència que exerceix de manera més concreta a través de les violències simbòliques i el cos de les adolescents.
Objectius
Objectiu 1:
- Conèixer i reconèixer l’espai on es reprodueixen les ciberviolències i les violències fora de línia (offline).
- Identificar les arrels de desigualtat social i violència contra les dones presents a les xarxes socials.
- Interpretar el món adolescent com un període de vulnerabilitat i pressió social.
- Analitzar la violència simbòlica que afecta les creences, els valors i els comportaments socials.
Objectius 2:
- Identificar els canals més utilitzats on es reprodueixen les ciberviolències.
- Analitzar les formes d’agressió que reben les diferents normativitats adolescents.
- Aprofundir en les dinàmiques familiars per a la gestió de les tecnologies i l'educació digital.
- Visibilitzar les resistències i alternatives de què disposen.
- Desmoralitzar la perspectiva adultocèntrica vinculada a l’ús de les TRIC que fa l'adolescència.
Professorat
Ianire Estébanez
Psicòloga especialista en prevenció, autònoma i arrelada a la cura i acompanyament feminista.
Va iniciar la seva pràctica amb grups de dones supervivents de violència al 2005 i ha estat referent en matèria de prevenció de violència de gènere, al voltant del control com a forma de violència masclista. Amb experiència investigadora sobre violència psicològica, agressions sexuals, violència simbòlica i ciberviolències de gènere, ha publicat materials didàctics com la guia La ciberviolencia hacia las adolescentes en las redes sociales, per a l’Instituto Andaluz de la Mujer (2018), i va ser ciberactivista a través del blog Mi novio me controla des del 2007.
És docent universitària en màsters especialitzats en violències contra les dones i imparteix assignatures de grau sobre la perspectiva de gènere en la intervenció psicosocial. Ha estat formadora de professionals de la intervenció a diferents programes formatius del Govern basc i de les escoles d’empoderament de dones a Euskadi.
Fa 15 anys que acompanya com a psicoterapeuta feminista des de la seva consulta a Bilbao, que comparteix amb companyes des del 2022. Supervisa processos amb mirada feminista, i coordina i organitza grups i espais formatius on l’horitzontalitat i la cura estan al centre. Més informació a: <https://ianireestebanez.com/>.
Estibaliz Linares
Doctora al Programa de Derechos Humanos «Retos Éticos, Sociales y Políticos», amb la tesi El Iceberg Digital Machista, pel qual va obtenir la qualificació cum laude i premi del Certamen de publicacions de treballs d’investigació en matèria d’igualtat de dones i homes d'Emakunde el 2019 i premi Benita Asas Manterola 2022.
Graduada en Treball Social i màster en Intervenció en Violència contra les Dones per la Universitat de Deusto. Professora encarregada del grau de Treball Social i de diferents màsters d’intervenció de la Universitat de Deusto, a més de ser investigadora de l'Equipo Deusto Valores Sociales. També ha estat codirectora de la consultoria Sormena Aholkularitza, SL, on ha treballat com a formadora en prevenció de (ciber)violències masclistes i ha col·laborat amb Ianire Estébanez al programa «Ctrla», dirigit a la prevenció i sensibilització de ciberviolències masclistes, i a Sortzen Consultoría com a tallerista de diferents temes relacionats amb la prevenció de violències masclistes. Actualment, les línies d’investigació i treball principals són les del sistema de gènere, adolescència i vida virtual.
Metodologia
Cada càpsula formativa estarà dividida en dues sessions virtuals de dues hores cada una. Les connexions en directe seran a través de Zoom, a una aula virtual pròpia de la UIB. Les sessions tindran continguts teòrics i pràctics, i es farà una atenció específica de la matèria presentada. Es fomentarà una dinàmica de participació i escolta activa dels alumnes, així com l’intercanvi d’opinions i idees des del respecte.
Llengua vehicular
Castellà