Seminari David Lynch: Estranyament, Bellesa i Emoció

Cinefòrum Eivissa 2022


Dates i horari
Dissabte, 29 de gener de 2022 de 16 a 20.30 hores
Durada
4 hores
Places
50
Destinataris
Aficionats al cinema, professionals, persones interessades a aprofundir en la teoria cinematogràfica a través de la filmografia de David Lynch.
Lloc
Aquest seminari es farà en línia
Preu

10 euros: estudiants, comunitat universitària de la UIB, desocupats i jubilats.

17 euros: altres.

Formulari d'inscripció (En línia)

L'impacte de David Lynch (1946) en la nostra cultura ha transcendit l'àmbit estrictament cinematogràfic i s'ha convertit en una categoria estètica en si mateixa: el lynchià. Les seves pel·lícules són enigmàtiques, estranyes i pertorbadores al mateix temps. Els seus mons d'imatges i sons subverteixen el nostre sentit del real, proposant-nos experiències límit pròximes al viatge lisèrgic, al món dels somnis o a l'èxtasi del ritu: plors tràgics, balls desenfrenats i desdoblaments d'identitat impossibles. Entrem en la foscor i deixem-nos arrossegar per la seva bellesa: el foc camina amb nosaltres.

Objectius

Aprofundir en l'imaginari de Lynch i en l'essència de la seva obra mitjançant l'anàlisi i la comprensió de la seva filmografia.

La immersió audiovisual s'alternarà amb imatges, textos i discursos que ens ajudaran a enriquir aquesta aproximació.

Es relacionarà amb les pel·lícules de David Lynch que ha organitzat Cinefórum Eivissa, tot fomentant el diàleg i la reflexió entorn de la petjada del director nord-americà.

Professorat

Javier Urrutia, filòsof, teòric literari i professor de cinema, director d’Educa la teva Mirada. Imparteix seminaris humanístics a Gaudir UB (Universitat de Barcelona). Ha impartit formació sobre cinema a ETOPIA (Saragossa), Imagin (Barcelona), Pati Llimona (Barcelona), Zumzeig (Barcelona), 39 Escalons Cinemaclub (Manacor) i Artistic Metropol (Madrid). Ha presentat pel·lícules a la Filmoteca de Catalunya i ha fet classes magistrals a festivals, com al BCN Film Fest. Escriu articles de cinema a Solaris, El tornillo de Klaus i Transit: cine y otros desvíos.

Programa

Mòdul 1: La bellesa del que és fosc i decadent

Mòdul 2: De la polaritat a la integració

Bibliografia

BALLÓ, Jordi i BERGALÁ, Alain (2016). Motivos visuales del cine. Galaxia Gutenberg.

BETTELHEIM, Bruno (1977). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Editorial Crítica. 

CAMPBELL, Joseph (2006). El héroe de las mil caras: psicoanálisis del mito.Fondo de Cultura Económica.

CASAS, Quim; NAVARRO, José Antonio; PINTOR, Iván; VIDAL, Nuria; ZAPATER, Javier (2006). Universo Lynch, Calamar Ediciones.

ECO, Umberto (2004). Historia de la belleza. Penguin Random House.

ECO, Umberto (2004). Historia de la fealdad. Penguin Random House. 

FREUD, Sigmund (1919). Lo ominoso en Obras completas. Vol. XVII: De la historia de una neurosis infantil y otras obras (1917-1919). Amorrortu Editores, 1988. 

GRAVES, Robert (2001). Los mitos griegos. Editorial Ariel.

IMBERT, Gérard (2019). Crisis de valores en el cine posmoderno: más allá de los límites. Ediciones Cátedra. 

JOUSSE, Thierry (2008). El libro de David Lynch: Colección Grandes Directores. Edició particular per a El País

LIM, Dennis (2015). David Lynch: El hombre de otro lugar. Alpha Decay.

LYNCH, David (2016). Atrapa el pez dorado. Penguin Random House.

LYNCH, David i MCKENNA, Kristine (2018). Espacio para soñar. Penguin Random House.

Llengua vehicular

Castellà

Matrícula

sac@uib.cat

971 17 24 30/23 25