Tallers de rap contra la discriminació: formació per a educadors, impartits per Pau Llonch
Aquests tallers es plantegen amb un doble objectiu. En primer lloc, aportar als educadors —mestres i professors d'institut professionals o en formació— una eina creativa per treballar a l'aula els discursos contra el racisme, la xenofòbia i el sexisme. En segon lloc, la connexió de les habilitats en llengua catalana i literatura —rima, creativitat, expressió— amb la realitat social. El rap permet, així mateix, connectar el llenguatge amb la música, i aprofitar aquesta connexió per fomentar la capacitat de reflexió i crítica davant situacions de discriminació. Els tallers tindran un doble vessant, teòric i pràctic. El ponent, Pau Llonch, és promotor dels projectes Versembrant, Escola de Rima, exposarà la seva experiència en centres de primària, secundària i adults, i aportarà també coneixements pràctics per als educadors.
En els tres tallers que es proposen, es donarà a conèixer amb materials varis —exposició, vídeo, debat, etc.— el projecte realitzat a diferents centres educatius, i s'introduiran els continguts desenvolupats des de la pràctica en els tallers i cursos de rap. A continuació s'adapten al format de formació d'educadors, els objectius i continguts del projecte de Tallers i cursos de rap, de Versembrant SCCL <www.versembrant.cat>.
Objectius
- Discutir les oportunitats de la perspectiva ecofuncioanlista a l’aula.
- Potenciar l'escriptura i la creativitat en llengua catalana a través d'una eina propera als infants i joves
- «Deselititzar» l'escriptura per facilitar l'accés a les eines de la poètica (rima, creativitat, musicalitat).
- Fomentar la visió crítica: antiracista, antifeixista i per la igualtat de gènere.
- Emprar la multiplicitat de vessants creatives del hip-hop per educar en la concepció que «tothom té alguna cosa a aportar, tothom té algun mecanisme d'expressió artística a potenciar».
Continguts
- L'experiència dels Tallers de rima i el projecte Versembrant. Les 4 fases del taller de rap.
- Drama i rap.
- Estructura mètrica i estructura rítmica.
- Recursos creatius.
- La mescla d'elements musicals i lingüístics. La lluita forma/contingut.
- Conclusions i reflexions: la llibertat com a condemna. Estructures poc rígides
- Aplicacions a l'aula: concebre una cançó sobre un 'beat' aplicant alguns dels recursos estudiats
Metodologia
Sessions en línia a través de la plataforma Zoom.
Dates i horaris dels tallers
1r. Taller: Dijous, 8 d’octubre de 2020. «Llengua, escriptura poètica i rap»
Horari: d'11 a 12.40 h
Destinataris: estudiants de l'assignatura Teoria del Folklore (Grau de Llengua i Literatura Catalanes) i estudiants interessants en la llengua i la literatura.
Places: 25 (per ordre d'inscripció). Formulari d'inscripció.
Més informació: j.guiscafre@uib.cat
2n. Taller: Dijous, 8 d’octubre de 2020. «Experiències de taller de rap per a la convivència a l'educació secundària»
Horari: de 17 a 19 h
Destinataris: professors de Llengua i Literatura Catalanes a instituts d'educació secundària i altres professionals del món de l'educació.
Places: 30 (per ordre d'inscripció). Formulari d'inscripció
3r. Taller: Dilluns, 19 d’octubre de 2020. «Introduir el rap en l'educació infantil i primària: experiències i formació per a educadors»
Horari: de 8 a 10 h
Destinataris: alumnes matriculats a l'assignatura Lectura i Escriptura Inicials (no cal inscripció).
Més informació: <ariadna.benet@uib.cat>.
Ponent
Pau Llonch és exvocalista del grup de rap At Versaris, la primera banda que en aquest gènere empra la llengua catalana de manera normalitzada i habitual. Hi ha fet també de productor i guitarrista, així com de compositor. Ha col·laborat amb bandes com Answer, Katarrama Stuma, LOP o La Magna Método, i ha coproduït la banda sonora del documental BCN, Thematic Park i de la pel·lícula sobre gentrificació NO-RES.
En l'àmbit del periodisme crític, és columnista i corresponsal, al Vallès Occidental, del setmanari La Directa, i col·laborador del programa El Matí de Catalunya Radio. Fou confundador de la revista Ordint la Trama i membre dels Serveis Informatius Populars de Sabadell.
En el terreny polític i associatiu, ha estat militant de La Drecera, del Moviment Popular de Sabadell. És exportaveu i militant de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca de Sabadell i participa en el Seminari d'Economia Crítica Taifa.
Ha participat en la conferència «Crisi de règims i moviments socials emergentes» (NTUA Atenes, 2013), i al Primer congrés cubà-iberoamericà de la Universitat de l’Havana (2014). Ha col·laborat com a coautor en els llibres Fre d'emergència (amb Josep Manel Busqueta, 2014), Perspectives (2014), en la trilogia La independència de Catalunya en un capitalisme ingestionable (I, II i III, de Sentit Crític) i el volum d'autoria col·lectiva Sobiranies. Una proposta contra el capitalisme.
Consultau aquí diversos entrevistes i vídeos sobre els seus tallers.
Coordinació
Mercè Picornell Belenguer. Grup de recerca LiCETC, Departament de Filologia Catalana i Lingüística General. Universitat de les Illes Balears.
Preu
Activitat gratuïta.