Escoltar

La direcció coral: un camí per comunicar, expressar i connectar Curs de pedagogia i direcció coral

Professor

 Josu Elberdin

Nascut el 1976 a Pasaia (Guipúscoa), cursa els estudis musicals al Conservatori de Grau Mitjà Pasaia Musikal, on obté els títols de Professor de Piano i Cant. És al seu torn diplomat en Educació Social per la UPB el 1997.

Des de 2000 és professor a l'Escola de Música Municipal de Pasaia, on imparteix diferents assignatures i col·labora amb diferents agrupacions instrumentals i corals, a manera de director o pianista correpetidor. És, a més, organista titular de la parròquia de la Mare de Déu del Carme de Trintxerpe (Pasaia) des de 1991.

La seva afició pel món coral l'ha portat a formar part de diverses agrupacions i a col·laborar-hi, com a coralista i com a solista. Amb aquestes agrupacions ha ofert nombrosos recitals i ha guanyat diversos premis i bones crítiques de premsa i mitjans de comunicació.

Imparteix seminaris i cursos de direcció coral infantil i adulta d’àmbit nacional i internacional, i destaquen les seves visites a països com Indonèsia, França, Bulgària o Colòmbia, i al seu torn exerceix de jurat en concursos corals i de composició d’àmbit nacional i internacional.

Cal destacar sobretot la seva tasca en el camp de la composició. Entre tota la seva producció és ressenyable l'obtenció de diversos premis de composició a Tolosa i Ondarroa, així com l'escriptura d'obres obligades encarregades per certàmens i cors prestigiosos del panorama internacional per a concursos o festivals com ara Tolosako Nazioarteko Abesbatzen Lehiaketa, Europa Cantat Junior, Simposi Coral Mundial d'Argentina 2011, Quinzena Musical de Sant Sebastià, Musikaste...

La seva música, molt centrada en l'àmbit infantil, ha estat posada en escena amb assiduïtat en format de conte musical, i en podem destacar diverses obres amb format simfònic.

Encara que les seves obres són de caràcter eminentment coral, té una gran producció de música de caràcter simfònic, pop-rock o instrumental, i ha escrit i gravat per a ETB (Euskal Telebista), artistes de la talla de Garikoitz Mendizabal, Kepa Junkera o cors com Philippines Madrigal Singers o Salt Lake Vocal Artists.

Algunes de les seves obres s'editen a Walton i a CM Edicions Musicals. Les altres es poden trobar a la seva web <www.elberdin.com>.

Dates i horaris

El 22, 23 i 24 de març de 2019

Divendres:

De les 17 a les 19 hores: classe de direcció 

De les 19 a les 19.20 hores: pausa

De les 19.20 a les 21 hores: pràctica amb el cor de dones

Dissabte: 

De les 9.30 a les 10.30: classe de direcció

De les 10.30 a les 12 hores: pràctica amb les corals (de 5 a 10 anys)

De les 12 a 12.20 hores: pausa

De les 12.30 a les 14.20 hores: pràctica amb la coral juvenil

De les 16.15 a les 17.15 hores: classe de direcció

De les 17.15 a les 18.45: pràctica amb la coral 11-15

De les 18.45 a les 19 hores: pausa

De les 19 a les 20.30 hores: pràctica amb el cor de dones

Diumenge:

De les 10 a les 11.20 hores: classe de direcció

De les 11.20 hores: pausa

A les 11.45 hores: arribada dels cors per al concert

A les 12 hores: repàs de la mostra i prova acústica.

A les 13 hores: mostra concert (durada aproximada: 1 hora).

Llocs

Divendres i dissabte: Universitat de les Illes Balears. Edifici Sa Riera. Sala d’actes.

Diumenge: Parròquia Nostra Senyora de la Soledat. C/ Siquier, 18. Palma.

Durada

17 hores presencials i 8 de treball autònom.

Destinataris

Estudiants de Grau d’Educació Infantil, Primària, Pedagogia Musical, Direcció Coral.

Mestres d’educació infantil, primària i secundària. Directors de cors infantil i juvenils, cors mixtos o de veus iguals.

Introducció

El director, la directora de cor és el referent d’un col·lectiu. La seva formació és bàsica i necessària per tal que aquesta activitat no esdevingui un passatemps. Cercar fer música de qualitat significa tenir un domini de l’obra, conèixer-ne les dificultats tècniques, tant per al director com per als cantaires, saber quins recursos podem utilitzar…

És necessari intentar tenir una formació completa que ens permeti controlar tots aquests aspectes i tenir eines per transmetre’ls amb una major seguretat al col·lectiu que tenim al davant.

La formació del professorat ha d’incloure una educació vocal que aprofundeixi en els aspectes tècnics i expressius, fent-se ressò de la dimensió artística del cant comú per oferir als cantaires més possibilitats de desenvolupament personal i social.

La participació en el cant col·lectiu activa processos cognitius per a l’aprenentatge del repertori, la comprensió dels diferents estils, així com per a l’ús del llenguatge musical, sense deixar de banda el gaudi d’escoltar i fer música.

Objectius

  • Conèixer el llenguatge gestual del director.
  • Adquirir la tècnica de direcció necessària per conduir una obra de dificultat inicial mitjana i que serveixi de comunicació amb el grup.
  • Aprendre a estudiar i analitzar una obra coral. Conèixer la dinàmica per crear, organitzar i gestionar un cor.
  • Desenvolupar l’audició polifònica.
  • Aconseguir una afirmació del pols i l’accent.
  • Adquirir els recursos necessaris per desenvolupar una bona dinàmica de l’assaig.
  • Practicar la direcció coral al capdavant de diferents grups corals que responguin a les diferents dificultats de repertori que proposa aquest curs.
  • Preparar un concert, cercar-ne la lògica i la continuïtat.

Continguts

  • Repertori vocal aplicat a l’educació primària i secundària
  • Direcció coral aplicada a l’aula
  • Direcció de corals infantils i juvenils
  • Direcció de corals juvenils de veus mixtes. El pas de tres a quatre veus mixtes i com ajudar en el canvi de veu dels joves
  • Direcció de cors adults de veus iguals
  • Anàlisi i muntatge de les diferents obres del repertori proposat. La importància de l’elecció del repertori per a un bon desenvolupament vocal del cor
  • Elecció i elaboració d’un programa de concert.

Competències

Competència didàctica i competència científica.

Competència de treball en equip.

Metodologia

D’una manera pràctica es treballaran els conceptes bàsics de la direcció coral: la tècnica del gest i la importància d’aquest.

El repertori proposat es treballarà tant en grup com individualment, amb la finalitat de cercar la major claredat del so, els recursos necessaris per arribar a muntar la partitura i com traslladar tota aquesta feina prèvia a l’assaig.

El fet de comptar amb diferents cors pilot facilitarà la pràctica real amb els inscrits al curs.

Així mateix, cada inscrit treballarà un repertori en concret que donarà resposta a les diferents necessitats i dificultats que poden tenir les diferents agrupacions corals.

Els inscrits tindran la possibilitat de practicar amb el cor pilot per realitzar les pràctiques de direcció i poder experimentar tot el que s’haurà treballat a les sessions teòriques, aportant sempre el seu punt de vista pel que fa a les dificultats a les quals s’enfrontin.

Es possibilitarà la interacció amb el cor i alhora la comunicació entre el professor i l’alumne, per tal que l’experiència tingui un caràcter més pràctic i de major utilitat en els diferents àmbits de treball.

Avaluació

Els inscrits hauran de presentar una comunicació teoricopràctica del desenvolupament del curs. Tant als tallers com en la discussió en grups de les pràctiques realitzades, caldrà que tinguin una actitud activa i participativa, i que dirigeixin el repertori preparat.

Caldrà que presentin el full d’opinió de l’alumne per valorar el curs.

Repertori a treballar segons els diferents cors pilot

Per a corals de 5 a 10 anys

Alshlosha d’E. Naplan

Cazando mariposas de J. Guridi

Piratas de Galleta. La vía de los sueños de J. Elberdin

Per a corals juvenils de veus iguals o blanques (d’11 a 15 anys, aproximadament)

For the beauty de J. Ruter

Come to the music de J. M. Martin

Dona nobis pacem de M. L. Ligthfoot

Per a corals juvenils mixtes (de 15 a 20 anys, aproximadament)

Malakatumba de J. Elberdin

An Irish blessing de J. E. Moore

Kyrie d’Abaris

Per a cors de dones

Uraren besotik d’Eva Ugalde

Salve Regina de Miklos Kocsar

Nunc dimittis d’Albert Alcaraz

El repertori s’enviarà als inscrits tot just es confirmi la correcta inscripció al curs.

Places

Màxim: 25.

Certificats

  • Crèdits ECTS de la UIB: en tràmit
  • Hores de formació permanent del professorat: en tràmit.

Per a l'obtenció del certificat és imprescindible:

  • L'assistència mínima al 80 per cent del total d'hores del curs
  • Estar al corrent en el pagament del curs
  • Per als interessats a obtenir les hores de formació permanent del professorat, l’Ordre vigent (BOIB núm. 54, de 6 de maig de 2017) regula que cal presentar una activitat de transferència i aplicabilitat a l’aula per obtenir el reconeixement.

Preus

  • 75 euros:
    • Alumnes de la UIB (inclosos els de títols propis), PDI i PAS, personal d’investigació dels instituts de recerca adscrits a la Universitat i Alumni UIB.
    • Estudiants matriculats en titulacions oficials universitàries en altres universitats, estudiants de secundària i FP: heu de presentar còpia de la matrícula de l'any en curs.
    • Els estudiants matriculats en universitats estrangeres heu d'enviar la documentació per verificar que estau matriculats en català, castellà o anglès.
    • Desocupats de l’Estat espanyol: heu de presentar certificat que estau a l'atur un mes abans de l’inici de la matrícula del curs.
    • Jubilats: heu de presentar còpia del certificat o resolució de l’INSS de la condició de jubilats o còpia de la pàgina de la llibreta on consti el darrer pagament de l’INSS.
    • Cantaires de les corals de la UIB.                     
  • Altres: 125 euros.

Informació, inscripcions i matrícula

Fins al 15 de març de 2019 als serveis administratius de l’edifici Sa Riera de la Universitat de les Illes Balears, o bé en línia.

Personalment a:

Edifici Sa Riera

C/ de Miquel dels Sants Oliver, 2. Palma

Telèfon: (34) 971 17 24 10

E-mail: cursos@uib.es 

En línia a: matrícula