Lebogang Mashile

(Estats Units, 1979).

Poeta, actriu, cantant, performer i activista cultural i humanista. És una dona que des dels 16 anys viu a Sud-àfrica, d’on els seus pares s’havien exiliat per mor de l’apartheid. Amb tres amigues forma el grup poètic Feela Sistah! Spoken Word Collective, que ràpidament va aconseguir una gran popularitat. El 2004 fa el seu debut a la pel·lícula, nominada a l’Oscar, Hotel Rwanda.

Amb la coreògrafa Sylvia Glasser escriu i protagonitza Threads (2004), amb la companyia Moving Into Dance Mophatong, que fusiona poesia, música i dansa i aborda temes difícils que afecten la societat, com ara l’homofòbia, l’afrofòbia i la violència domèstica, malures contra les quals lluita amb la paraula, el ball i la música en una revolta lírica extraordinària. Va enregistrar un disc d’actuació en directe en què incorpora música i poesia, Lebo Mashile Live!

El 2005 publica el seu primer llibre de poemes, In a Ribbon of Rhythm, pel qual va rebre el premi NOMA, un dels més importants de la literatura sud-africana. Els seus poemes, que parlen de la vida a la nova Sud-àfrica, l’estat d’explotació de la dona, el patriarcalisme de l’home, la diversitat, la violència i la fragilitat dels individus, són tractats amb urgència, humor i esperit de combat amb quelcom de malenconia. El jurat va dir que la seva poesia tenia “un sabor oral distint, que desenvolupa poesia i interpretació més enllà dels límits de la poesia de l’època de la resistència.”

El 2011, la revista New African considerà Mashile una de les 100 millors africanes. El 2012 va guanyar el premi Art Ambassador en els premis Mbokodo.

Mashile considera que el seu poder expressiu és l’eina més eficaç per provocar aquells canvis d’actitud mental que es necessiten després dels canvis sociopolítics a la Sud-àfrica postapartheid. “L’enemic no és realment clar, com era abans. Es tracta d’una lluita increïblement sensible i complicada de moltes dimensions, però el lloc d’aquesta lluita és a dins... El llenguatge de la poesia prové d’un lloc on ha de començar aquesta transformació, un lloc de cerca intuïtiva, creativa i espiritual que serà el combustible de qualsevol mena de procés de transformació.”

El febrer de 2018 va debutar amb una peça teatral sobre Saartjie Baartman, una dona africana exhibida com a espectacle a Europa al segle XIX.

Els seus poemes han quedat recollits en el llibre Flying Above the Sky (2008) i en l’àlbum Moya (2016), editat en col·laboració amb el cantant i compositor Majola.

Biel Mesquida

Director del XXI Festival de Poesia de la Mediterrània