źLa casa de Ozu, escenariios de vida╗

Conferència a càrrec de

MARTA PERIS EUGENIO

a partir del seu llibre La casa de Ozu, editat per Shangrila Textos Aparte

Divendres 21 de febrer, a les 18.45 hores, a la Seu Universitària d’Eivissa i Formentera (Antic edifici de la Comandància, carrer del Calvari, 1 Eivissa)

Activitat gratuïta

La casa de Ozu és un viatge als escenaris en què treballà el cineasta japonès Yasujiro Ozu per filmar les pel·lícules que dirigí a la dècada dels 50, i no com a simples decorats per emmarcar les històries quotidianes que tant caracteritzen la seva filmografia, sinó com a espais plens de vida sobre els quals l'espectador és capaç de projectar la seva pròpia experiència.

Els plans construïts per Ozu ofereixen imatges que esdevenen naturals a l'ull de l'espectador, totalment coherents amb la quotidianitat que descriuen. Alhora, però, la seva universalitat i abstracció fruit d'un procés d'estilització exhaustiu les eleva a pura expressió poètica i, com tota imatge artística, s'instal·len directament en la consciència de l'espectador.

Així, els escenaris de Yasujiro Ozu no només sedueixen per la seva extraordinària bellesa, sinó que proporcionen a l'espectador l'oportunitat de transcendir la casa objecte a la casa verb: la màgica experiència d'habitar la imatge, sobretot en els seus cèlebres plans buits, despoblats de vida humana, però on encara ressona amb força la seva presència.

Part de l'enigma i la màgia d'aquest mestre del cinema de tots els temps rau en aquest transitar de l'espectador participatiu en ambdues direccions. D’aquesta manera, és capaç d'aprofundir en la història narrada pel realitzador i en el món interior dels personatges. Així doncs, el protagonisme es reparteix i oscil·la entre la casa i les persones que l’habiten. Aleshores, la casa deixa de ser un simple escenari de fons i cobra un paper protagonista.

MARTA PERIS EUGENIO

Arquitecta i professora de Projectes a l'Escola. Tècnica superior d'Arquitectura de Barcelona. Cofundadora de l'estudi d'arquitectura Peris+Toral, combina la tasca tècnica amb la docent i acadèmica. Així, desenvolupa una recerca continuada que es retroalimenta d'aquests tres àmbits i que té com a eix de reflexió el fet d'habitar. Tant la seva obra construïda com els seus escrits i conferències sobre habitatge han estat recollits en publicacions i mitjans especialitzats. El 2016 va presentar la tesi doctoral, titulada La casa japonesa a través del cinema de Yasujiro Ozu, de la qual deriva aquest assaig.