Normativa que regula els tràmits de les homologacions de la formació permanent del professorat

Normativa relacionada

Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Ordre 4505/2017, del conseller d'Educació i Universitat, de dia 24 d'abril, per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 54, de 6 de maig de 2017)

«Mai no deixam d’aprendre». Aquest és el lema que encapçala el nou Pla quadriennal de formació permanent del professorat 2020-2024 de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca.

Entre els principals canvis introduïts en el nou Pla, destacam les necessitats formatives que s’ajusten directament a la formació que podem oferir des de la Universitat i que són els següents:

— Competències digitals

— Educació emocional de l’alumnat i del professorat

— Estratègies de coeducació

— Competència cientificomatemàtica: competències STEAM (les sigles STEAM formen un acrònim en anglès que sorgeix de les paraules Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). No solament són habilitats necessàries per a aquelles persones que vulguin fer una carrera tècnica, sinó que es tracta de competències que es poden aplicar en qualsevol àmbit i que ajuden a desenvolupar altres habilitats tan importants com la creativitat, la innovació, la lògica i la capacitat de resoldre problemes, per citar-ne alguns exemples.

Així, un dels punts més importants que volem destacar és que les habilitats STEAM fomenten la capacitat de pensar per un mateix, quan es tracta de projectes individuals, i també de prendre decisions en equip, quan es tracta de fer projectes en grup. Ja sigui de manera individual o col·lectiva, els alumnes es veuen forçats a experimentar, fer i desfer, cercar maneres d’aconseguir els resultats que volen i utilitzar l’enginy. En definitiva, és un treball que els permet millorar la capacitat per resoldre problemes de qualsevol tipus; dit en altres paraules, a desenvolupar el pensament computacional.

— Actualització tècnica de la formació

— Objectius per al desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 i la lluita contra el canvi climàtic. Segons la UNESCO, només l’educació té el poder de canviar de manera sostenible el comportament de les societats, com ho exigeix el desafiament de l’escalfament global.

En les formacions per a les quals tramitam l’homologació a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, és important que el professorat que les posi en pràctica pugui recollir evidències sobre els efectes que té en l’aprenentatge. Per aquest motiu, posam tant d’èmfasi en les activitats de transferència i aplicabilitat a l’aula: la vinculació de la formació amb la transferència a la pràctica docent i la millora de les pràctiques educatives.

Entre les modalitats formatives vigents que pot oferir el Servei d’Activitats Culturals, tenim:

FA: formació per àmbits

Aquesta modalitat consisteix en activitats formatives per àmbits o temes concrets en què participa el professorat que, de manera individual, s’hi inscriu. Adopta la forma general de cursos de formació, tallers formatius, grups de treballs, seminaris etc. Pot tenir una durada d’entre 8 i 50 hores. El destinatari d’aquesta formació és el professorat d’un mateix àmbit, àrea, etapa, cicle, departament o funció. Ha d’anar lligada a alguna activitat de transferència (com ara una aplicació didàctica, memòria descriptiva d’aplicació, l’elaboració de materials didàctics, una memòria reflexiva sobre la pràctica professional o projecte d’investigació).

APF: activitats puntuals de formació

Aquesta modalitat, normalment de curta durada, inclou activitats puntuals de formació (jornades, congressos, simpòsiums, cicles de conferències d’interès educatiu, entre d’altres). La durada d’aquestes activitats és d’entre 8 i 20 hores, segons les característiques específiques de l’activitat. Se n’han d’especificar les activitats d’avaluació per superar-la.

Tot seguit especificam el que entenem com a activitat de transferència i aplicabilitat a l'aula, és a dir, que la podem plasmar en diferents activitats:

Una aplicació didàctica, memòria descriptiva d'aplicació directa a l'aula, elaboració de materials didàctics, memòria reflexiva acurada sobre la pràctica professional o projecte d'investigació, adquisició i/o incorporació de metodologies innovadores d'ensenyament i aprenentatge, aplicació d'eines bàsiques per millorar algun aspecte a l'aula. En definitiva, plasmar per escrit com la formació rebuda reverteix en la pràctica educativa diària. 

Aquesta activitat l'ha d'avaluar el professor o coordinador del curs i l'ha de custodiar el SAC durant 5 anys, atès que existeix la possibilitat que en un moment determinat ens n’exigeixin la presentació.

Més informació a: <sac@uib.cat>