Cinefòrum Eivissa

Projeccions de cinema a la Seu universitària d’Eivissa i Formentera. 2018-19

A les 18.30 hores

Coordinació

Amable Palacios, professor de l'Escola d'Art d'Eivissa; José Francisco Ruiz, enginyer informàtic, controlador aeri i cinèfil.

El cinema és una de les arts amb més influència en la cultura del nostre temps. Aquesta presència constant a la vida diària el converteix en una de les àrees del coneixement de què tot universitari hauria de poder gaudir. Atès que la Universitat és una institució fonamental en la difusió cultural i en la formació de futurs professionals, és molt adient que promogui la formació audiovisual de l'alumnat i el coneixement de les pel·lícules més enllà del cinema de consum a què ens té acostumats la potent indústria nord-americana.

Volem crear un espai per a la reflexió, en el qual es donin a conèixer les pel·lícules clàssiques però sobretot el cinema independent nord-americà, juntament amb les creacions, molt més variades, de les cinematografies europees, i les filmades en català.

El nostre propòsit és que els espectadors vegin els problemes del món i hi reflexionin. Un cinema finestra que mostri el que diàriament queda ocult, i un cinema mirall o d'autoconeixement.

L’objectiu és difondre la riquesa i la varietat del cinema partint de les arrels culturals pròpies i de les característiques d'edat i de formació que tenen els alumnes de la Seu de la UIB a Eivissa, tant els estudiants de grau com els inscrits a la Universitat Oberta per a Majors.

En aquest primer cicle del Cinefòrum Universitari - Eivissa es projectaran i debatran les pel·lícules següents:

Casablanca, Michael Curtiz, 1945 (102’)

Cinema clàssic

Dimarts, 16 d'octubre de 2018

Estiu, 1993, Carla Simón, 2017 (100’)

Salut i malaltia

Dimarts, 6 de novembre de 2018

Desaparecer, Josechu de Linares, 2017 (95’)

Educació, joventut, família

Dimarts, 27 de novembre de 2018

Muchos hijos, un mono, un castillo, Gustavo Salmerón, 2017 (91’)

Educació, joventut, família

Dimarts, 22 de gener de 2019

Padre patrón (Padre padrone), Paolo i Vittorio Taviani, 1977 (117’)

Educació, joventut, família

Dimarts, 5 de febrer de 2019

Las alas de la vida, Antoni P. Canet, 2006 (90’)

Salut i malaltia

Dimarts, 19 de febrer de 2019

Nightcrawler, Dan Gilroy, 2014 (113’)

Societat i mitjans de comunicació

Dimecres, 6 de març de 2019

El tercer hombre, Orson Welles, 1949 (104’)

Cinema clàssic

Dimecres, 27 de març de 2019

Coordinadors

Amable Palacios, professor de l'Escola d'Art d'Eivissa. Va néixer a Terol el 1959. Llicenciat en Filosofia i Lletres. Cinèfil des de la seva joventut. Va realitzar estudis diversos sobre història del cinema a la UNED, i estudis amb Esteve Riambau, Gutiérrez Aragón o Benito Zambrano. Ha participat en diversos cineclubs al llarg de la seva vida (Saragossa, Gijón...). Va promoure i va impartir durant vuit anys l'assignatura Introducció al Cinema a l'IES Santa Maria d'Eivissa. Entre els anys 2006 i 2008 va dirigir, juntament amb José Francisco Ruiz, el Cineclub de l'Escola d'Art d'Eivissa.

José Francisco Ruiz, enginyer informàtic i controlador aeri. Va néixer a Madrid el 1977. Practica la fotografia i ha exposat a Eivissa i a Praga. Cinèfil des de jove. Ha assistit a diversos cursos sobre cinema i ha participat en diversos cineclubs. Actualment és membre del Cineclub CineCiutat (Palma). Ha organitzat cicles de cinema a Can Ventosa, amb Pepe Tauste i Carles Fabregat (2005), i al Casal de Joves d'Eivissa (2009). Entre els anys 2006 i 2008 va dirigir, juntament amb Amable Palacios, el Cineclub de l'Escola d'Art d'Eivissa.

Objectius

Hem dissenyat un cicle de vuit pel·lícules per iniciar els alumnes en el gaudi del cinema com a mitjà artístic, per desenvolupar la seva formació audiovisual a partir dels estudis que fan i reforçar les arrels culturals. Els objectius són:

1r) Ensenyar a mirar, educar la mirada, descobrir els principals elements del llenguatge cinematogràfic, l'estructura narrativa utilitzada a les pel·lícules, valorar les interpretacions dels actors, el tipus de fotografia, el muntatge i la banda sonora de cada film. En altres paraules, comprendre millor el que el director vol transmetre a l'espectador i com ho fa.

2n) Mostrar la diversitat d'enfocaments amb els quals els cineastes i la indústria del cinema tracten sobre problemes universals de l'ésser humà, com també fa la literatura. És a dir, desenvolupar la sensibilitat dels alumnes, ampliar els seus gusts i hàbits culturals i millorar els seus coneixements.

3r) Difondre les creacions cinematogràfiques que la indústria nord-americana margina a les sales d'exhibició comercial i converteix injustament en cinematografies minoritzades. Per aquest motiu mostrarem el cinema català i en llengua catalana, o els gèneres cinematogràfics que estan discriminats per la gran indústria, com és el cas del cinema document.