De la Mancha a la pantalla.* Cicle de cinema cervantí

 Activitat inscrita al programa oficial d'activitats proposat per la Comisión Ejecutiva del IV Centenario de la muerte de Cervantes del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte

 

L'art cinematogràfic ha abordat l'obra de Cervantes ja des del començament. En una data tan primerenca com 1898 la companyia cinematogràfica Gaumont enregistrà ja algunes escenes de temàtica quixotesca a París, i l'any 1902 Ferdinand Zecca i el realitzador Lucien Nonguet varen rodar el primer film entorn de la figura del Quixot (Les aventures de Don Quichotte de la Manche). Aquestes mostres —malgrat la seva condició embrionària— inauguraren una tradició d'adaptacions, recreacions i transposicions de l'obra cervantina al mitjà cinematogràfic que, ara per ara, inclou un centenar de versions i abasta fins a les que el 2002 realitzaren tant Gutiérrez Aragón (El caballero Don Quijote) com Keith Fulton i Louis Pepe (Lost in La Mancha).

D'aquesta manera, i amb motiu de la commemoració del quart centenari de la mort de Cervantes, la Universitat de les Illes Balears presenta el cicle de cinema cervantí De la Manxa a la pantalla en el qual diferents especialistes en la matèria plantejaran qüestions clau de la tradició fílmica cervantina com ara la recepció de la figura del Quixot al cinema soviètic en el context de la Revolució, la transtextualitat filmicoliterària o les versions cinematogràfiques fallides del Quixot, alhora que es visualitzarà una selecció de les adaptacions cinematogràfiques més rellevants de les obres de Cervantes.

Objectius

- Reflexionar entorn de les distintes adaptacions cinematogràfiques de l'obra cervantina tenint en compte el seu origen i data de realització

- Analitzar les variacions que experimenta el text literari quan es transposa al mitjà cinematogràfic

- Detectar confluències i divergències entre els muntatges existents i atendre les distintes formes i maneres de representació fílmica de l'obra de Cervantes

- Delimitar les adaptacions quixotesques i les de signe quixotitzant

- Examinar el desenvolupament dels arquetips cervantins en el mitjà cinematogràfic

- Analitzar la representació d'espais, l'escenografia fílmica, els personatges i els motius visuals de les distintes versions.

Descripció i calendari

El cicle seminari es realitzarà al llarg dels mesos d'octubre i novembre a l'auditori del Centre de Cultura Sa Nostra i constarà de 25 hores distribuïdes en sis sessions en les quals es combinaran les conferències plenàries i el visionat de diferents adaptacions fílmiques de l'obra de Cervantes. Així mateix, el cicle es clausurarà amb un concert de música cervantina de la mà de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears.

Dimarts 11 d'octubre de 2016

19 h Conferència inaugural: La puesta en escena de la palabra. José Luís Guerín

Dijous 13 d'octubre de 2016

20 h Projecció del documental: CERVANTES. La búsqueda, amb la presència del director Javier Balaguer.

Lloc: Sala Augusta. Avinguda de Joan March, 2. Palma

Les entrades estaran disponibles el dimarts 11 d'octubre a la conferència inaugural del cicle i hi tendran prioritat els alumnes inscrits.

Dimarts 18 d'octubre de 2016

19 h Conferència: La vida de don Quijote en la Rusia soviética: Don Quixote, 1957 de Grigori Kozintsev. Antonio Martínez Illán

19:45 h Projecció: Don Quijote/Don Kijot (Grigori Kozintsev)

Dimarts 25 d'octubre de 2016

19 h Conferència: Gutiérrez Aragón: aventuras y desventuras de un "adaptador reincidente". Blanca Ballester Morell

19:45 h Projecció: El Caballero Don Quijote (Manuel Gutiérrez Aragón)

Dilluns 7 de novembre de 2016

19 h Conferència: Tres versiones distintas y un director verdadero: Don Quichotte de G. W. Pabst. Emilio Blanco

19:45 h Projecció: Don Quijote (G. W. Pabst)

Dimarts 8 de novembre de 2016

19 h Conferència: Modelos representativos del Quijote en el cine. Rafael de España

19:45 h Projecció: Don Quijote de la Mancha (Rafael Gil)

Dimecres 9 de novembre de 2016

19 h Concert de cambra amb músics de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears: Donde hay música no puede haber cosa mala.

Dissabte 19 de novembre de 2016

19 h Conferència de clausura: "Podrían ser gigantes": viaje por algunas soprendentes reescrituras fílmicas del mito quijotesco. Pedro Javier Pardo García.

Metodologia

En aquest cicle es combinarà les sessions teoricoexpositives i el visionat de diversos muntatges cinematogràfics de l'obra de Miguel de Cervantes. Així mateix, cada una de les sessions es clausurarà amb un col·loqui entre els conferenciants i els assistents, atès que la clau d'aquest projecte consisteix a crear un espai de diàleg interdisciplinari que impliqui tots els participants.

Participants

Direcció

Antoni Bernat Vistarini

Professor titular del Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica de la Universitat de les Illes Balears, especialista en la literatura dels Siglos de Oro, en l'obra de Miguel de Cervantes i Baltasar Gracián, i en la literatura simbòlica dels segles XVI i XVII.

Coordinació

Blanca Ballester Morell

Doctora per la Universitat de Barcelona i llicenciada en Filologia Hispànica per la mateixa universitat. La seva activitat científica se centra principalment en l'estudi de les manifestacions poeticomusicals i dramàtiques dels Siglos de Oro.

Membres participants

José Luis Guerín

Cineasta espanyol i professor de cinematografia a la Universitat Pompeu Fabra. Debutà com a director amb el llargmetratge Los motivos de Berta, al qual seguiren Innisfree, Tren de sombras i En construcción, pel qual va rebre el Goya a la millor pel·lícula documental i el Premi Especial del Jurat al Festival de Sant Sebastià.

Antonio Martínez Illán

Doctor en Comunicació per la Universitat de Navarra i professor i secretari del Departament de Cultura i Comunicació Audiovisual. Ha publicat el llibre Seis poemas de Joseph Brodsky (Eunsa, Pamplona, 2005) i ha coeditat Divulgar la ciencia (Eunate, 2000).

Emilio Blanco

Professor titular de Literatura Espanyola a la Universitat Rey Juan Carlos I, especialista en la literatura dels Siglos de Oro –específicament en l'àrea de crítica textual, prosa didàctica, literatura i periodisme i en l'obra de Baltasar Gracián, Antonio de Guevara i Erasme de Rotterdam.

Pedro Javier Pardo García

Professor titular del Departament de Filologia Anglesa de la Universitat de Salamanca, on imparteix assignatures com Estudios Comparados de Cine y Literatura o Metafiction in Literature and Film.

Rafael de España

Professor associat de la Universitat de Barcelona, director adjunt del Centre d’Investigacions Film-Història (Parc Científic de la UB) i editor de la revista Filmhistòria Online.

Col·laboradors

Jaume Vidal

Coordinador de cicles de cinema del Centre de Cultura Sa Nostra. Editor de la revista cinematogràfica Temps Moderns-Papers de Cinema (Sa Nostra – Universitat de les Illes Balears).

Lloc

Centre de Cultura de Sa Nostra. C/ Concepció, 12 de Palma.

Durada

25 hores

Formació permanent del professorat

20 hores

Certificat d'aprofitament

Certificat d'aprofitament amb validesa curricular i computable a les assignatures següents:

20847 - Teories Escèniques en la Història del Teatre Espanyol

20816 - Literatura Espanyola del Siglo de Oro: Teatre

Crèdits ECTS: 1

Formació Específica del Doctorat de Filologia i de Filosofia

El cicle s'ha inclòs com a Formació Específica del Doctorat de Filologia i de Filosofia:

http://estudis.uib.es/es/doctorat/TFIF/

A qui s'adreça aquest curs

Als estudiants, professors i a totes les persones interessades en el món del cinema i la literatura.

Places

189

Sempre que hi hagi lloc disponible, les sessions estan obertes al públic en general. Aquelles persones que no s'hagin inscrit al cicle, no tendran certificat d'assistència.

Termini de matrícula

Fins a l'18 d'octubre de 2016

Preu de matrícula 

  • UIB: 30 euros
    • Alumnes UIB
    • PDI i PAS
    • Personal d’investigació dels instituts de recerca adscrits a la Universitat
    • Alumni de la UIB
  • Altres estudiants: 30 euros
    • Qualsevol estudiant, sigui o no universitari
    • Els estudiants que no siguin de la UIB han de presentar còpia de la matrícula de l’any acadèmic en curs.
  • Desocupats i jubilats de l'Estat espanyol: 30 euros
    • Desocupats: heu de presentar certificat que estau a l'atur un mes abans de l’inici de la matrícula del curs.
    • Jubilats: heu de presentar còpia del certificat o resolució de l’INSS de la condició de jubilats o còpia de la pàgina de la llibreta on consti el darrer pagament de l’INSS.
  • Treballadors de BMN-Sa Nostra: 30 euros
    • Heu d'aportar còpia de la capçalera de la nòmina.
  • Altres: 50 euros

Entrada-donatiu al concert a càrrec de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears: pendent de confirmar.

Inscripcions i matrícula

El Servei d'Activitats Culturals pot anul·lar un curs, en qualsevol moment, si no té el nombre mínim d'alumnes requerit.

Per obtenir un certificat haureu d'assistir a un 80% de les classes.

Les inscripcions es faran mitjançant els serveis administratius de l’edifici Sa Riera de la Universitat de les Illes Balears, o bé en línia.

Personalment a:

Edifici Sa Riera

C/ de Miquel dels Sants Oliver, 2

07122 Palma (Illes Balears)

Telèfon: (34) 971 17 24 10

E-mail: cursos@uib.es 

 

En línia a: Matrícula

    

* Prenem el títol del cicle de l'obra de Rafael de España De la Mancha a la pantalla; aventuras cinematográficas del Ingenioso Hidalgo, Barcelona, Publicaciones y Ediciones de la Universitat de Barcelona, 2000.

** Imatge: Fèlix Coll

*** Referències bibliogràfiques

Sav

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

 

Save

Save

Save