L'argumentació i el debat (G9)

Dates i horaris

Les dates s'acordaran amb els estudiants que s'hagin inscrit a la Lliga de Debat Universitari una vegada acabat el termini.

Distribució de les hores del curs:

Divendres, de 10 a 14 i de 15.30 a 20.30 hores

Dissabte, de 9 a 14 d'hores

Nombre de places

14 hores, taller amb pràctiques per cada un dels participants

aula 7 de l'edifici Sa Riera. C/ Miquel dels Sants Oliver, 2. Palma

Professora

Montserrat Vilà i Santasusana és llicenciada en filosofia i lletres, especialitat psicologia, i en filologia catalana i doctora del Departament de didàctica de la llengua de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat professora de català com a segona llengua en diversos nivells educatius: educació primària, secundària i de català per adults. És catedràtica de secundària i actualment professora titular del Departament de filologia catalana a la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB. Treballa en l'àmbit de la didàctica de la llengua i en l'anàlisi del discurs i s'ha especialitzat en l'ensenyament i l'aprenentatge del discurs oral en contextos plurilingües. Participa en diversos projectes de recerca sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua i la formació lingüística i didàctica dels ensenyants de la UAB i a la UVIC. Actualment, forma part del consell de direcció de la revista Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura i Guix. Elements d'acció Educativa. És autora i coautora de múltiples publicacions, entre les quals destaquem: Didàctica de la llengua oral formal, El discurso oral formal, Entendre's a classe. Estratègies comunicatives dels docents ben valorats.

Objectius

•  Els gèneres argumentatius: el debat. Anàlisi de les dificultats dels oradors en la competència argumentativa oral.
  •  Ensenyar a debatre: Pràctiques reflexives i anàlisi de les estratègies que ajuden a planificar el discurs argumentatiu i a sistematitzar-ne els elements per aprendre a debatre amb solidesa, ordre, claredat, concisió, fluïdesa, correcció i amb una actitud convincent.

Continguts

1. Els gèneres discursius orals vinculats a l'argumentació: el debat i la defensa monologada d'un punt de vista.
  2.  Anàlisi de les dificultats en la pràctica argumentativa.
  3.  L'esquelet o estructura argumentativa:
    1. Selecció i disposició dels arguments, segons la retòrica.
    2. Justificació dels arguments com a element clau del debat.
    3. La introducció de les objeccions o contra argumentació.
  4. Els tipus d'arguments i les fal·làcies argumentatives, segons la retòrica
  5. Modalització dels enunciats: estratègies de cortesia lingüística per atenuar la imposició i minimitzar la tensió emocional
  6.  Bibliografia

Metodologia

• El curs té un enfocament eminentment pràctic i interactiu. Es treballaran els diferents continguts del curs a partir d'unes explicacions teòriques intercalades amb l'anàlisi de models i amb pràctiques discursives dels assistents sobre l'argumentació i el debat.
  • Treballarà els continguts a partir del tema escollit a cada lliga.

Matrícula gratuïta

Per a estudiants que es presenten a la lliga de debat universitari de la UIB en la modalitat G9 (en cas que quedin places disponibles s'oferiran, en primer lloc, a altres estudiants interessats en el tema i, en segon lloc, a professorat i personal d'administració i Serveis de la UIB).

Inscripció a la Lliga